Blåbärsmuffins med crumble

För någon dag sedan blev jag hemskt sugen på blåbärsmuffins. Så jag drog på mig storstövlarna och gick bakom knuten ut i blåbärsskogen och plåckade mig lite blåbär!





RECEPT:
6 stora/ 12 små muffins

Grundrecept:
100 g smör
2 dl mjölk
skal av 1 citron
2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning:
5 dl färska eller frysta blåbär

Crumble:
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

-Sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader om du vill grädda små.
-Sämlt smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
-Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
-Rör ner den ljumma vätskan.
-Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner i smeten.
-Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och varva smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3.Lämna några blåbär till garnering.

-Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocher i en bunke.
-Strö lite crubble på toppen och garnera med några blåbär på varje muffins.
-Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Läs detta innan du kommenterar:

Fotografering:
- Jag fotar med min canon EOS 450d.
- Alla bilder är fotade av mig om inte annat anges.

Annat:
- Tipsa gärna om tävlingar!
- Jag gör gärna blogglovin-byten, lämna bara en kommentar!
- Jag gör inte länk-byten.
- Och du förresten, jag mår bara bra!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0